Teknisk SEO

Udover indholdsoptimering eller Onpage SEO, ligger en stor del af SEO under overfladen, og optræder ikke direkte på hjemmesiden. Dette er lidt mere kompliceret at implementere, men har ligeledes betydning for, hvordan Google og andre søgemaskiner vurderer en hjemmeside.

Her følger nogle af de forskellige emner, som teknisk SEO beskæftiger sig med

Sidearkitektur

Dette handler om hjemmesidens opbygning og struktur og er vigtigt i forhold til, hvor nemt det er for Google at indeksere siden. Det er vigtigt med et klart hierarki i sidens arkitektur; både i forhold til links, hvor der fra forsiden skal linkes til kategorier, videre til undersider og så videre.

Men også i forhold til navngivningen af dine url’er, som helst skal følge en konsekvent og hierarkisk struktur. Så jo længere, man kommer ned i underkategorier, jo flere led – med overkategoriernes navne – er der i url’en.

At optimere sidearkitekturen involverer i øvrigt et stort arbejde med sidens kode og hvilke elementer, der benyttes. Her er begreber som Javascript og Flash, canonical tags og XML sitemaps relevante, og det er noget, vi kigger på, når vi arbejder med teknisk SEO.

Afvisningsprocent og besøgte sider

Hvis en bruger har ramt rigtigt på din side, i forhold til den søgning, der blev foretaget, vil det ofte afspejle sig i, at brugeren klikker mere rundt. Dermed bliver antallet af besøgte sider et mål for, hvor relevant din side er for de pågældende søgeord.

Skal du forbedre din side på disse parametre, må du sørge for at guide den besøgende godt igennem siden. Det kan både gøres gennem designet og måden, tekst og billeder præsenteres på.

Derudover er et stabilt netværk af interne links vigtigt, så det er nemt og meningsfuldt at finde relevante oplysninger, varer eller hvad du måtte tilbyde.

Det er en god idé at teste forskellige mulige opbygninger mod hinanden, for at finde ud af, hvad der fungerer bedst i praksis.

Brugeradfærdens bud

Det er altså vigtigt at have brugeradfærd i mente, når man SEO-optimerer hos Seo Results, og det gøres bedst ved at have brugeren i centrum.

Både i forhold til indholdets kvalitet, hvordan det præsenteres og selvfølgelig hvor relevant det er. Googles eget værktøj, Google Analytics, kan bruges til at aflæse, hvordan brugerne agerer på din hjemmeside.

Her kan det eksempelvis være en god idé at undersøge, hvilken side flest brugere slutter på, før de forlader hjemmesiden. For det kan være, den trænger til en kærlig hånd.